سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمتی نیست جز به همراه عصمت . [امام علی علیه السلام]
اتحاد ملی از نگاه امام خامنه ای - رهنمودهای امام خامنه ای
  • پست الکترونیک
  • درباره نویسنده پایگاه
  •  RSS 
  • موضوع بندی رهنمودهای امام خامنه ای
  • صفحه اصلی
  • این کشور با اتحاد مسئولین، با همدلى مسئولین، با همدلى ملت با مسئولین، با اتحاد عظیم ملت ایران پیش خواهد رفت. همه‏ى تلاش امام بزرگوار ما در طول آن ده سال زندگىِ بابرکت خود در رأس جمهورى اسلامى، بر همین تأکید و بر همین نکته بود؛ اتحاد مردم، همدلى مردم. امروز هم همان است؛ باید کارى کنیم و ملت ایران کارى بکنند که مسئولین کشور با هم همدل باشند، همراه باشند، اختلاف و شقاق و درگیرى و مچ‏گیرى و دست به یقه شدن و ایراد بنى‏اسرائیلى از یکدیگر گرفتن، این چیزها نباشد.

    باید همه در صراط واحد باشند. بحمداللَّه ملت، ملت با اتحادى است؛ ملت هوشیارى است. ملت ایران واقعاً هوشیارند. یک جاهائى ما دیده‏ایم و تجربه کرده‏ایم که از احساسات خودشان صرف نظر کرده‏اند، تحریکات دشمن را بى‏اثر گذاشته‏اند؛ براى خاطر حفظ اتحاد.

    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه پیشرفت کشور با اتحاد مسئولان و همچنین همدلی مردم و مسئولان امکان پذیر است خاطر نشان کردند: دشمنان همواره از کوچک‌ترین اختلاف برداشت و سلیقه میان مسئولان بهره‌برداری و خوشحالی می‌کنند و با تبلیغات گسترده سعی در جنجال سازی دارند. ایشان افزودند: این امر نشان‌دهنده اهمیت اتحاد و همدلی در کشور است و همان‌گونه که امام خمینی (ره) بارها تأکید می‌کردند، باید در جهت اتحاد و همدلی حرکت کرد و به هیچ وجه نباید فضای اختلاف، درگیری، مچ‌گیری و ایراد گیری‌های بی‌اهمیت وجود داشته باشد.
    رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری هوشیاری ملت ایران در مقاطع مختلف تأکید کردند: به لطف خداوند، ملت ایران، ملتی با اتحاد و هوشیار، و این هوشیاری ملت از بزرگ‌ترین نعمت‌های خداوند متعال است. (دیدار کارگران نمونه و مسئولان وزارت کار و امور اجتماعی4/2/1387)

    رهبر انقلاب اسلامی،‌ همراهی و تبادل نظر نیروهای معتقد به انقلاب و پررنگ کردن مرزها با دشمن را از جمله شاخص‌های نظام اسلامی دانستند و افزودند:‌ مجموعه نیروهای معتقد به انقلاب با سلایق و عقاید مختلف باید در چارچوب اصول با یکدیگر اتحاد و همکاری داشته باشند و مرزهای فکری، عقیدتی و ارزشی خود را با دشمن پررنگ کنند. (دیدار اعضای مجلس خبرگان07/ 12/ 86)

    مسأله‏ى دیگر، مسأله‏ى اتحاد عمومى مردم است. دشمنان با تبلیغات خود، با جنگ روانى خود، با تلاشهاى موذیانه‏ى گوناگون خود سعى مى‏کنند بین صفوف ملت ایران اختلاف بیندازند؛ به بهانه‏ى قومیت، به بهانه‏ى مذهب، به بهانه‏ى گرایشهاى صنفى، وحدت کلمه‏ى ملت را از بین ببرند؛ علاوه‏ى بر این، در سطح دنیاى اسلام هم یک تلاش وسیع عمیقى از سوى دشمن محسوس است براى اینکه میان ملت ایران و جوامع گوناگون مسلمان دیگر فاصله بیندازند؛ اختلاف مذهبى را بزرگ کنند؛ جنگ شیعه و سنى را در هر نقطه‏اى از دنیا که ممکن باشد، به وجود بیاورند و عظمت و ابهت ملت ایران را در میان ملتهاى دیگر - که روزبه‏روز بحمداللَّه تا امروز بیشتر شده - از بین ببرند.
    ملت ما باید هشیار باشد. تلاش براى سازندگى کشور و عمده‏تر و مهمتر از آن، تلاش براى اتحاد کلمه و یکپارچگى ملى و اتحاد امت اسلامى ادامه یابد. عاقلانه، هوشیارانه، خردمندانه و مدبرانه بایستى این اتحاد را حفظ کرد و روزبه‏روز تقویت کرد. من به همین جهت به مسأله‏ى اتحاد کلمه‏ى ملتمان اهمیت مى‏دهم. و به نظر من امسال، سالِ «اتحاد ملى و انسجام اسلامى» است؛ یعنى در درون ملت ما اتحاد کلمه‏ى همه‏ى آحاد ملت و قومیتهاى گوناگون و مذاهب گوناگون و اصناف گوناگون ملى؛ و در سطح بین‏المللى، انسجام میان همه‏ى مسلمانان و روابط برادرانه‏ى میان آحاد امت اسلامى از مذاهب گوناگون و وحدت کلمه‏ى آنها.
    امروز عظمت اسلام هم وابسته به استقلال ملتها و عزم راسخ ملتهاست و ملت مسلمان ایران در این راه تاکنون بحمداللَّه پرچمدار بوده است و پرچمدار هم خواهد بود. (پیام نوروزى رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ به مناسبت حلول سال 1386)


    مطلب دوم، مسئله‏ى اتحاد است که من در این سفر - در شهرهاى مختلف - و در همه‏ى خطابهائى که به ملت عزیزمان دارم، بر روى مسئله‏ى اتحاد تکیه میکنم. علت این است که دشمنان ملت ایران براى ضربه زدن به این ملت، یکى از راه‏هائى که پیدا کرده‏اند، ایجاد اختلاف میان آحاد ملت مسلمان است؛ کما اینکه در دنیاى اسلام و در امت اسلامى هم همین سیاست را دنبال کرده‏اند. از اولِ پیروزى انقلاب سعى کردند کشورهاى مسلمانِ همسایه‏ى ما را - از جمله کشورهاى همسایه‏ى در خلیج فارس را - از جمهورى اسلامى و از انقلاب اسلامى بترسانند؛ متأسفانه در مواردى هم موفق شدند؛ در حالى که جمهورى اسلامى، دست برادرى به سوى همه‏ى ملتهاى مسلمان و همه‏ى دولتهاى مسلمان دراز کرده بوده است و دراز میکند. جمهورى اسلامى از بن دندان معتقد به اتحاد اسلامى است؛ اتحاد اسلامى به معناى همدلى ملتها و همکارى دولتهاست. ملتها بحمداللَّه با هم همدلند؛ اختلافات طائفى و فرقه‏اى و مذهبى نمیتواند میان ملتها شکاف ایجاد کند، مگر به وسوسه‏ى دشمن. اما دولتها را متأسفانه دستِ سیاست میتواند به این طرف و آن طرف بکشاند. ما امروز هم اعلام میکنیم: کشورهاى همسایه برادرانِ ما هستند؛ دست دوستى و برادرىِ ما به سوى این کشورها دراز است. به آنها هیچ نیازى نداریم؛ این برادرى، از روى نیاز نیست. ملت ایران ثابت کرده است که با توکل به خدا و با اعتماد به نفس بر مشکلات فائق مى‏آید، اما ما اختلاف را بر خلاف مصلحت دنیاى اسلام میدانیم؛ لذا دست دوستى به سوى همه‏ى کشورها دراز کرده‏ایم. خوشبختانه امروز على‏رغم تلاش دشمنان دنیاى اسلام و على‏رغم تلاش دستگاه‏هاى جاسوسى آمریکا و صهیونیستى - که دائم مشغول فتنه‏انگیزى هستند - و به کورى چشم آنها، روابط دولت جمهورى اسلامى با کشورهاى منطقه - کشورهاى عربى، کشورهاى غیر عربى - سالم و خوب و برادرانه است؛ و این باید روز به روز تقویت شود.
    عین همین مطلب، با تأکید بیشتر در مورد داخل کشور است. در داخل کشور از اول انقلاب سعى کردند به بهانه‏ى قومیت، به بهانه‏ى مذهب، به بهانه‏ى اختلافات سیاسى، بین آحاد ملت عظیم ایران اختلاف بیندازند. ما بر این توطئه‏ى دشمن فائق آمدیم، اما همچنان خودمان را و همه‏ى برادران و خواهران عزیز را محتاجِ این میدانیم که در این باره دقت و مراقبت کنیم؛ مبادا دشمن بتواند کید خود را اعمال کند. شیعه و سنى، مردم بخشهاى مختلف کشور، طرفداران سلائق گوناگون سیاسى، همه باید بدانند ملت ایران با وجود این تنوعى که در مذهب و در قومیت و در اذواق و سلائق دارد، یک ملت است؛ یکپارچه است؛ ید واحد است. با همین ید واحده بودن است که میتواند از منافع خود، از هویت خود، از حیثیت خود در مقابل خشن‏ترین دشمنان دفاع کند و دشمن را به حول و قوه‏ى الهى به زانو در بیاورد. (دیدار مردم لار 19/2/1387)


    یک درس دیگر گرد آمدن همه‏ى سلائق گوناگون یک ملت بر گرد محور دین و توحید است. اینکه میگوئیم اتحاد ملى، اینکه میگوئیم ملت ایران یکپارچه است، این اتحاد، این یکپارچگى بى ریشه نیست، فقط به خاطر یک توصیه و یک دستور و فرمان نیست؛ عقبه‏ى این اتحاد همین ایمان دینى است. دین است، اعتقاد است که همه‏ى ما را به سمت یک مرکز میکشاند؛ آن مرکز توجه به ذات اقدس بارى‏تعالى است. این مایه‏ى اتحادملى ماست؛ دلها را به هم نزدیک میکند، نرم میکند. در نماز جماعت، در نماز جمعه، در مراسم احیاء و قرآن سر گرفتن و دعا و تضرع، بغل‏دستىِ شما هر که میخواهد باشد؛ از هر سلیقه‏اى، از هر گروه اجتماعى‏اى، با هر ریخت و قیافه‏اى، برادر شماست؛ همراه شماست؛ همراز شماست در پیشگاه ذات مقدس پروردگار. این ارتباط قلبى را حفظ کنید؛ این هم درس دیگر است. (‏خطبه‏هاى نماز عید سعید فطر21/ 07/ 86)


    رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایمان‌، احساس‌ مسؤولیت‌، شجاعت‌، اعتماد به‌ نفس‌، شناخت‌ تواناییها و استعدادها و اتحاد و یکپارچگی‌ را از عوامل‌ اساسی‌ ساختن‌ آینده‌ پرعزت‌ وافتخار ملت‌ و تأمین‌ منافع‌ ملی‌ خواندند و افزودند: در هر جامعه‌ بشری‌ اختلاف‌ نظر وجود دارد اما این‌ اختلاف‌ نظرها نباید ریشه‌های‌ پیوند و اتحاد ملت‌ را سست‌ کند.
    ایشان‌ جناحهای‌ عمده‌ کشور را در اساسیترین‌ مسایل‌ فکری‌ و عملی‌ دارای‌ اشتراکات‌ فراوان‌ توصیف‌ کردند و افزود: متأسفانه‌ به‌ رغم‌ این‌ پایه‌های‌ وحدت‌، به‌ علت‌ تلقینات‌ دشمن‌، این‌ جناحها و گروهها از یکدیگر احساس‌ جدایی‌ می‌کنند و در دستگاههای‌ نظام‌ و در میان‌ مردم‌ در مقابل‌ یکدیگر صف‌ آرایی‌ می‌نمایند اما همه‌ باید بدانند که‌ هر کدام‌ از این‌ گروهها و جناحهای‌ یاد شده‌ نسبت‌ به‌ دیگری‌ سخت‌گیری‌ بیشتری‌ داشته‌ باشد و آتش‌ اختلاف‌ را شعله‌ورتر کند آگاهانه‌ یا ناآگاهانه‌ در خدمت‌ دشمن‌ است‌. (دیدار هزاران‌ نفر از دانشجویان‌، دانش‌آموزان‌، پاسداران و جانبازان‌ به مناسبت 13 آبان 11/ 08/ 79)


    در ابعاد ملى همچنانیکه ملت بزرگ ما در طول سالیان پس از انقلاب تا امروز تجربه کرده است، اتحاد و اتفاق کلمه، وسیله‏ى عزت اوست، وسیله‏ى قدرت اوست.
    ما کشورى هستیم که ملت بزرگ و یکپارچه‏ى ما از اقوام و مذاهب گوناگون تشکیل شده است. سعى دشمنان این ملت همیشه این بوده است که انگیزه‏هاى قومى را، انگیزه‏هاى مذهبى را، انگیزه‏هاى فرقه‏اى را، و در برهه‏ى سیاسى شدن ملت ایران، انگیزه‏هاى سیاسى و جناحى را بر این حس اتحاد کلمه غلبه بدهد و تا امروز نتوانسته است؛ اقوام ما در کنار یکدیگرند، مذاهب گوناگون در کنار یکدیگرند. آنها خیلى تلاش کرده‏اند.
    قبل از آنکه انقلاب پیروز شود، وقتى پرچم پیروزى از دور جلو چشمهاى انسانهاى بصیر بود و دیده میشد، عمله‏ى طاغوت آنوقت میگفتند که ایران تجزیه خواهد شد. به تعبیر آنها، «ایرانستان» خواهد شد. انتظار این را داشتند.
    اول انقلاب ما هم پولهاى زیادى خرج شد براى اینکه اقوام ایرانى را از هم جدا کنند، مذاهب را در مقابل هم قرار بدهند. انقلاب بر همه‏ى اینها فائق آمد. لذا امروز شما وقتى نگاه میکنید، در جلوه‏گاههاى حضور عظیم این ملت بزرگ، از همه‏ى قشرها، از همه‏ى اقوام، از همه‏ى ولایات این سرزمین بزرگ، با همه‏ى لغتها، انسانهائى را مى‏بینید که دارند آرمان واحدى را فریاد میکنند.
    دو برادر میتوانند در کنار هم زندگى کنند، دست در دست هم داشته باشند، در حالى‏که در برخى از مسائل با هم اختلاف‏نظر دارند. این اختلاف‏نظر به دست به گریبان شدن نباید بینجامد. انقلاب این را به ما یاد داد. این را ما به برکت انقلاب فرا گرفتیم و عمل کردیم؛ لذا امروز ملت ما، یک ملت یکپارچه است.
    در این سالهاى اخیر از طرف دشمنان سعى بر این است که حالا که اختلافات قومى به جائى نرسید، اختلافات مذهبى به جائى نرسید، اختلافات لغت و لهجه به جائى نرسید، گرایشهاى سیاسى را مایه‏ى اختلاف کنند. البته عده‏ى قلیلى هم فریب میخورند و اشتباه هم میکنند، اما بدنه‏ى ملت، سواد ملت، هوشیارانه در مقابل این توطئه ایستاده‏اند. محور وحدت در این کشور، نظام جمهورى اسلامى و اسلام عزیز و قرآن کریم است که همه به او معتقدند. در خطبه‏ى نماز - امروز صبح - عرض کردم که ایام ماه رمضان، لیالى ماه رمضان، مظهر اعتقاد و ایمان دلهاى جوانان انبوه این کشور و تضرع و تقرب و لطافت روح آنها بود. کى‏ باور میکند؟ اما این در کشور ما واقعیت دارد. (‏بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران نظام در روز عید سعید فطر21/ 07/ 86)

     



    روح الله تولایی ::: دوشنبه 87/5/28::: ساعت 3:39 عصر

    >> به پایگاه مجموعه رهنمود های موضوع بندی شده امام خامنه ای (مدظله العالی) بسیار خوش آمدید. خواهشمند است پیشنهادات و انتقادات سازنده و ارزشمند خود را برای ما به ایمیل زیر ارسال فرمایید: ruhollah1363@gmail.com

    > رهنمود های امام خامنه ای<<

    >>اشتراک در خبرنامه سایت<<
     


    >> درباره نویسنده سایت<<
    اتحاد ملی از نگاه امام خامنه ای - رهنمودهای امام خامنه ای
    روح الله تولایی
    رهسپاریم با ولایت تا شهادت


    >>محاسبه اوقات شرعی ایران <<

    >>لینک های دوستان<<
    >>سرویس پشتیبانی سایت<<