سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به دوستی آن که به عهد خود وفا نمی کند، اعتماد مکن . [امام علی علیه السلام]
راهبرد انتخاب اسامی سالهای شمسی - رهنمودهای امام خامنه ای
  • پست الکترونیک
  • درباره نویسنده پایگاه
  •  RSS 
  • موضوع بندی رهنمودهای امام خامنه ای
  • صفحه اصلی
  • عنوان: راهبرد انتخاب اسامی سال‌های شمسی
    موضوع: تحلیل های نخبگان
    سال انتشار (میلادی): 2010
    منبع: مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی 
    تهیه و تنظیم: وبلاگ امام خامنه ای www.khamenei.parsiblog.com
    مقدمه: چند سالی است که رهبر انقلاب در آستانه سال نو شمسی و بر اساس دغدغه‌های موجود در نظام اسلامی و یا نیازهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه نامی را برای سال جدید برمیگزینند و در زمانی که دل‌ها بیشتر از هر زمانی متوجه است(هنگامه تحویل سال) از یکایک مردم ومسئولین می‌خواهند به این نام‌گذاری و عمل به محتوای آن پایبند باشند. در باب این منش و سنت حسنه و بدیع ذکر چند نکته حائز اهمییت است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

    1. امروز دیگر بر همگان روشن شده است که، نام‌گذاری سال‌های شمسی یک حرکت استراتژیک و راهبردی محسوب می‌شود. شعارنام  و یا به عبارت دیگر "هدفی" که در طلیعه هر سال به مثابه استراتژی آن، از سوی عالی‌ترین مقام نظام جمهوری اسلامی تعیین و اعلام می‌گردد، بیست سال پیش و در ظاهر پدیده‌ای تشریفاتی، غیر اجرایی و صرفا معنوی تلقی می‌شد. شاید دلیل اصلی آن هم این بود که فرهنگ عمومی حاکم بر کشور هنوز عادت نداشت که هر سال را با نامی آغاز کند و بکوشد اهداف این نام‌گذاری را جامه عمل بپوشاند. اما رهبر معظم انقلاب با تعیین این سازوکار به عنوان بخشی از راهبری سازمانی نظام از نقطه عطف تحویل سال برای این مهم استفاده مستمر نمودند.

    2. با نگاهی تحلیلی بر سیر نام‌گذاری‌ها و سیاستگذاری‌های بیست ساله رهبر انقلاب اسلامی در اولین روز هر سال نتایج جالب توجهی به دست می‌دهد که بخش تازه و ناگشوده‌ای از تدابیر میان‌مدت و البته تاثیرگذار ایشان را نشان میدهد. ثبت و اعلان بیست موضوع مهم برای هر سال در دو دهه اخیر به‌نوعی نمایشگر نقشه راه حرکت ایران اسلامی است، این اقدام حرکتی نو و بی‌سابقه در جهان و ابتکاری ویژه در عرصه راهبری نظام محسوب می‌شود.

    3. جمهوری اسلامی در مسیر راهبردی خویش پله‌های تکامل را طی می‌کند. توجه به چشم‌انداز بیست‌ساله، برنامه‌ریزی براساس دهه پیشرفت و عدالت، داشتن برنامه توسعه پنجساله و سرانجام راهبردهای یک‌ساله که خود را در قالب نام سال نشان می‌دهد، حکایت از اهتمام جمهوری اسلامی برای رسیدن به جامعه‌ی متدین و کارآمد می‌کند.

    4. اما درباره سالی که نام «همت مضاعف - کار مضاعف» در شناسنامه‌اش ثبت شده است، باید تصریح شود که  در پنج سال اخیر تمام سازکارهای نرم افزاری، قانونی و شکلی کلان‌ نظام، تدوین، تعیین و ابلاغ شده است. اکنون تنها 15 سال تا خط پایان 1404 که آغاز برنامه بیست ساله دوم خواهد بود، زمان باقی مانده است و این مدت طبیعتا باید صرف کارهای بنیادی و زیربنایی گردد. شاید از تاکید رهبر انقلاب بر «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» که همزمان با طرح «اصلاح نظام اقتصادی» و تدوین «سند هدفمند‌سازی یارانه‌ها» بود و نیز حرکت به سمت قطع وابستگی بودجه‌ای به نفت ـ که راه ناگزیر ماست ـ می‌شد گمان برد که رویکرد سال هشتاد و نه جنبه اقتصادی خواهد داشت، اما نام جدید فقط اقتصادی هم نیست. همه جانبه و چند بعدی است. منشور هفت رنگی است که از هر طرفش نور بتابد، هفتاد رنگ جلوه‌گری می‌کند. همت و کار مضاعف هم عرصه اقتصاد را شامل می‌شود هم اجتماع، هم فرهنگ، هم علم، هم سیاست و...  و در یک کلام در نظام اسلامی هرکس هرجا هست، همان جا را مرکز دنیا بداند و بهترین عملکرد را داشته باشد.

    5. و نکته آخر اینکه؛ شعار امسال باید در چارچوب پیشرفت و عدالت تعریف شود. اگر در دهه جدید و سوم انقلاب، بار معنایی اصلاح الگوی مصرف بیشتر بر روی عدالت سنگینی می‌کرد امسال این بار بر دوش پیشرفت سنگینی می‌کند.



    روح الله تولایی ::: سه شنبه 89/1/10::: ساعت 9:56 عصر
    نظرات شما:
    موضوع:

    >> به پایگاه مجموعه رهنمود های موضوع بندی شده امام خامنه ای (مدظله العالی) بسیار خوش آمدید. خواهشمند است پیشنهادات و انتقادات سازنده و ارزشمند خود را برای ما به ایمیل زیر ارسال فرمایید: ruhollah1363@gmail.com

    > رهنمود های امام خامنه ای<<

    >>اشتراک در خبرنامه سایت<<
     


    >> درباره نویسنده سایت<<
    راهبرد انتخاب اسامی سالهای شمسی - رهنمودهای امام خامنه ای
    روح الله تولایی
    رهسپاریم با ولایت تا شهادت


    >>محاسبه اوقات شرعی ایران <<

    >>لینک های دوستان<<
    >>سرویس پشتیبانی سایت<<