سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جبرئیل همراه هفتاد هزار فرشته پس از نمازظهر نزدم آمد و گفت : . . . ای محمّد ! هرکس با جماعت بودن را دوست داشته باشد، خداوند و همه فرشتگان دوستش خواهند داشت . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
عنوان رهنمود: مسئولیت تاریخی ملت ایران - رهنمودهای امام خامنه ای
  • پست الکترونیک
  • درباره نویسنده پایگاه
  •  RSS 
  • موضوع بندی رهنمودهای امام خامنه ای
  • صفحه اصلی
  • عنوان رهنمود: مسئولیت تاریخی ملت ایران
    موضوع:
    نظام جمهوری اسلامی
    سال انتشار (میلادی): 2010
    منبع: بیانات امام خامنه ای در دیدار نمایندگان مجلس شوراى اسلامى‌در تاریخ 18/03/1389
    تهیه و تنظیم: وبلاگ امام خامنه ای www.khamenei.parsiblog.com
    مقدمه: امروز کشور شما - و شاید درست این باشد که بگوئیم تاریخ شما - نگران رفتار من و شماست. ما امروز در یک موقعیت حساس از لحاظ تاریخى داریم زندگى میکنیم. نقش ما، تصمیم ما، فعل ما، ترک ما، بر روى نسلهاى آینده، بر روى سرنوشت کشور اثرگذار است؛ اگرچه همه‌ى دوران انقلاب از همین قبیل است. این سى سال، سى سالى است که در سرنوشت تاریخى آینده‌ى ما اثرگذار خواهد بود؛ اما اینجور به نظرم میرسد که این دوران، این شرائط سالهاى محدودِ کنونى، خصوصیتهاى ویژه و منحصربه‌فردى دارد.  وضع دنیا در حال تغییر است. شرائط سیاسى دنیا، موازنه‌هاى سیاسى و موازنه‌هاى قدرت در سطح دنیا در حال تحولات است و انسان شکل‌گیرى جدیدى را مشاهده میکند. شما که دستى در سیاست دارید، خوب میدانید که در این شرائط، همه‌ى عناصر حاضر در صحنه میتوانند به نفع اهداف و آرمانهاى خود نقش بیافرینند، یا میتوانند عاطل و باطل بمانند. آن وقتى که جابه‌جائى‌ها دارد صورت میگیرد، تحولات جهانى دارد انجام میگیرد، یک عنصر بیکار، کم‌کار و غافل قطعاً در تحول آینده، در شکل جدیدى که بناست بر اوضاع سیاسى دنیا حاکم شود، نقش ضعیف‌ترى نصیب خود خواهد کرد. عنصرى که فعال است، هوشیار است، بیدار است، صحنه را رصد میکند، فعل و انفعالات را مى‌بیند و پیش‌بینى میکند، او میتواند در شکل جدیدى که بناست به وجود بیاید، براى خود جایگاه محکم‌ترى، بابرکت‌ترى و نزدیکتر به اهداف و آرمانهاى خود فراهم کند. شرائط امروز این است.

     

     به همین منطقه‌ى خودمان، به خاورمیانه نگاه کنید؛ حوادثى که امروز در خاورمیانه و حول و حوش مسئله‌ى فلسطین دارد اتفاق مى‌افتد، دیگر سابقه ندارد؛ شبیه این، هیچ وقت پیش نیامده است. این نشانه‌ى این است که یک جابه‌جائى دارد صورت میگیرد، یک تحول دارد اتفاق مى‌افتد. در سطح دنیا هم که نگاه کنید - جایگاه آمریکا، جایگاه برخى کشورهاى اروپائى، تأثیرات آنها در دنیا، نقش‌آفرینى‌هایشان - مى‌بینید تغییرات بزرگى در حال انجام است. در دوران این سى سال، در برهه‌هائى - که من حالا یک مواردى را در ذهن دارم - شبیه این را ما دیدیم؛ اما امروز به شکل روشنى آدم این را احساس میکند.

     اگر ما در این شرائط نقش‌آفرینى کنیم، یقیناً به نفع آینده‌ى کشور، آینده‌ى نظام و آینده‌ى تاریخ ما خواهد بود. این نقش‌آفرینى هم متوقف به این است که در داخل، انسجام لازم، اقتدار لازم، انگیزه‌ى کافى، همکارى‌هاى صمیمى و تنگاتنگ وجود داشته باشد. به مسائل کشور، به مسائل قانونگذارى، به رابطه‌ى دولت و مجلس، به موضعگیرى‌هاى گوناگون در زمینه‌ى مسائل داخلى و خارجى، با این دید باید نگاه کرد؛ از این منظر باید همه‌ى این مسائل را دید. آن وقت خیلى از چیزهائى که حالا ممکن است به نظر ماها در نگاه اول اهمیت پیدا کند، کم‌قدر خواهد شد و از اهمیتش کاسته خواهد شد. لذا من اعتقادم این است که مجلس کنونى - که بحمداللَّه ترکیب خوبى دارید؛ مؤمنید، انقلابى هستید، با مسائل آشنا هستید، در بین شما افراد تحصیلکرده و باسواد زیادند؛ مسائل کشور هم مسائل حساسى است - در این دو سالى که از عمرش باقى مانده است، از همه‌ى فرصت استفاده کند، براى اینکه آنچه که بجاست، بحق است و شایسته است، به وسیله‌ى این مجلس انجام بگیرد.

     خوشبختانه مردم کشور برخلاف انتظارى که مخالفین نظام و دشمنان نظام داشتند، حقاً و انصافاً خوب حالتى از خودشان نشان دادند. مردم نشان دادند به امام علاقه‌مندند. طبق همین آمارهائى که همیشه و در همه‌ى سالها به ما میدهند، امسال آمار حضور مردم از سال قبل و سال قبل‌تر بیشتر است. خوب، این معنایش چیست؟ این همه جمعیت از تهران و از شهرستانها جمع بشوند بیایند توى هواى گرمِ آن روز، چند ساعت در زیر آفتاب بمانند - حالا آنجائى که ما بودیم، باز یک نیمه‌سقفى، سایه‌بانى، نیمه‌سایه‌بانى بود - در این صحنهاى وسیع، توى این مسیر، توى این خیابانها، این جمعیت متراکم در بهشت‌زهرا، زنها، مردها، کودکان؛ شنیدم بعضى‌ها هفت ساعت، هشت ساعت زیر آفتابِ آنجا تحمل کردند، که واقعاً جاى تقدیر و تشکر از مردم دارد. من همین‌جا لازم میدانم از ملت عزیزمان و از حضار این اجتماع عظیم، به خاطر این همه وفادارى، صمیمانه تشکر کنم و از ته دل قدردانى کنم.

     اینها خیلى مهم است. با گذشت بیست و یک سال از رحلت امام، مردم اینجور به امام دلبسته‌اند. خوب، امام مظهر انقلاب است، مظهر دین است، مظهر آن آرمانهائى است که او به آنها دعوت میکرد و اول‌بار چشم ما را به روى این آرمانها باز کرد و ما را به سمت این آرمانها هدایت کرد؛ کسى که منادى توانائى این ملت براى پیمودن مدارج اعتلاء و کمال بود. وقتى مردم به انسانى با این خصوصیات احترام میگذارند، معنایش این است که به این آرمانها احترام میگذارند. این آرمانها هم همان چیزهائى است که سعادت یک ملت را تأمین میکند. ملتى که بانشاط باشد، ملتى که باایمان باشد، ملتى که اسلام را از بن دندان قبول داشته باشد، ملتى که خود را باور داشته باشد، به خداى خود اعتماد داشته باشد، هیچ مانعى نمیتواند از پیمودن راه کمال در برابر او جلوگیرى کند. خوب، اینها خیلى اهمیت دارد. شما نماینده‌ى یک چنین ملتى هستید. این در عرصه‌ى حضور عاطفى و عقلانى و احساساتى و پیوند معنوى با امام، آن هم حضور در انتخابات چهل میلیونىِ سال گذشته؛ اینها خیلى ارزش دارد، اینها خیلى معنا دارد. من و شما در واقع خدمتگزار یک چنین ملتى هستیم. یک وقت یک ملتِ بى‌تفاوتى است، یک ملتِ بى‌عار و کم‌کارى است؛ خوب، یک اقتضائاتى دارد؛ یک وقت یک ملتى اینجور متحرک، علاقه‌مند، حماسى، پرشور، عاطفى و فهیم است؛ این اقتضائات دیگرى دارد.



    روح الله تولایی ::: پنج شنبه 89/3/27::: ساعت 1:5 عصر
    نظرات شما:
    موضوع:

    >> به پایگاه مجموعه رهنمود های موضوع بندی شده امام خامنه ای (مدظله العالی) بسیار خوش آمدید. خواهشمند است پیشنهادات و انتقادات سازنده و ارزشمند خود را برای ما به ایمیل زیر ارسال فرمایید: ruhollah1363@gmail.com

    > رهنمود های امام خامنه ای<<

    >>اشتراک در خبرنامه سایت<<
     


    >> درباره نویسنده سایت<<
    عنوان رهنمود: مسئولیت تاریخی ملت ایران - رهنمودهای امام خامنه ای
    روح الله تولایی
    رهسپاریم با ولایت تا شهادت


    >>محاسبه اوقات شرعی ایران <<

    >>لینک های دوستان<<
    >>سرویس پشتیبانی سایت<<