سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدترین دانش آن است که هدایتت را تباه کند . [امام علی علیه السلام]
شجره طیبه انقلاب اسلامی - رهنمودهای امام خامنه ای
  • پست الکترونیک
  • درباره نویسنده پایگاه
  •  RSS 
  • موضوع بندی رهنمودهای امام خامنه ای
  • صفحه اصلی
  • عنوان فیش برداری: شجره‌ طیبه‌ انقلاب ‌اسلامی
    موضوع:
    نظام جمهوری اسلامی
    سال انتشار (میلادی): 2011
    منبع: متن بیانات امام خامنه ای
    تهیه و تنظیم: وبلاگ رهنمودهای امام خامنه ای www.khamenei.parsiblog.com
    شماره فیش 1: این نظام اینقدر جواهر نخبه را به صحنه آورد و به پاى انقلاب ریخت و اینها را از دست داد، اما نظام تکان نخورد. آنهائى که این ترورها را طراحى میکردند، قصدشان اشخاص نبود. در درجه‌ى اول قصدشان بى‌پایه کردن و تهى کردن و نخبه‌زدائى کردن از انقلاب بود، میخواستند انقلاب را با این ترورها، با این فقدانها به شکست بکشانند؛ اما اینجور نشد و عکس این شد. یعنى پایه‌ى اصلى نظام که عبارت است از ارتباط مردم و نظام، بیشتر شد. اینها همه عبرتهاى انقلاب ماست. و به شما عرض بکنم امروز هم همین است. امروز هم اگر جانهائى خودشان را در معرض فداکارى و قربانى شدن براى نظام، براى خدا قرار بدهند و در این راه قربانى بشوند، این نظام مستحکمتر خواهد شد؛ ریشه‌هاى این نظام مثل همان شجره‌ى طیبه‌اى که در قرآن خداى متعال فرموده است، «أصلها ثابت و فرعها فى السّماء»، اینجور مستحکم است. دلهایمان را اینجور با مبانى و اصول و ارزشهاى انقلاب پیوند بدهیم. (07/04/1388)


     


    فیش شماره 2:
    این خیلى فرصت بزرگى براى ملت ایران است. ما فرزندان این آب و خاک باید افتخار کنیم که خداى متعال این شجره‌ى طیبه را در سرزمین ما، در ملت ما، در دلهاى ما با دست قدرت خود غرس کرد. این افتخار متعلق به ما ایرانیان است که توانستیم پرچم اسلام را بلند کنیم که این پرچم، پرچم عدالت، پرچم انصاف، پرچم خردورزى، پرچم پیشرفت ملى، پرچم احسان و عدل و داد است. این پرچم را ایرانى‌ها بلند کردند، دشمنان بشریت - مستکبرین عالم - همه‌ى تلاش و توان خود را به کار بردند تا این پرچم را به زیر بکشند و این دست را قطع کنند؛ اما نتوانستند. در این تلاش مقدس، سهم عشایر عزیز ما در این منطقه، سهم بسیار مهمى است. (1388/02/24)
    فیش شماره 3:
    ببینید برادران و خواهران عزیز! شماها مسئولین و کارگزاران این نظامید. نخبگان سیاسى و فرهنگى و اجتماعى این نظام، یا جمعى از نخبگان، اینجا جمع هستید؛ عمده‌ى مسئولین کشور الان اینجا جمع هستند. من و شما چرا در این نظام مشغول کار شدیم؟ آیا ما از اول به دنبال این بودیم که حکومتى تشکیل شود، دولتى به وجود بیاید، ما بشویم رئیس دولت، مسئول دولت، وزیر دولت، وکیل دولت؟ مگر مقصود این بوده؟ نه. اگر مقصود این باشد، باید عرض کنم زحماتى که هر کدام از ما میکشیم - اگر با این نیت باشد - همه‌اش «هبائاً منثورا»ست؛ بى‌ارزش است؛ پیش خداى متعال اجرى ندارد؛ با زوال عمر زائل میشود، بلکه با زوال مدت مسئولیت زائل میشود. ما فرقمان با بقیه‌ى گروه‌هائى که در کشورهاى مختلف مى‌آیند یک رژیمى را تغییر میدهند، بر سر کار مى‌آیند و قدرت را به دست میگیرند، این است که ما آمدیم براى اینکه یک جامعه‌ى اسلامى به وجود بیاوریم؛ ما آمدیم تا حیات طیبه‌ى اسلامى را براى کشورمان و براى مردممان بازْتولید کنیم؛ آن را تأمین کنیم. و اگر بخواهیم با یک نگاه وسیعتر نگاه کنیم، چون بازتولیدِ حیات طیبه‌ى اسلامى در کشور ما میتواند و میتوانست و میتواند همچنان الگوئى براى دنیاى اسلام شود، در واقع آمدیم براى اینکه دنیاى اسلام را متوجه به این حقیقت و این شجره‌ى طیبه بکنیم؛ ما براى این آمدیم. هدف، جز این چیز دیگرى نبود، الان هم هدف جز این چیز دیگرى نیست. (1387/06/19)
    فیش شماره 4:
    امروز مسأله‌ى اساسى کشور، چالش انقلاب اسلامى و نظام اسلامى است با دشمنانى که از نحوه‌ى برخورد آنها مى‌شود فهمید که سراسیمه‌اند. این را عرض بکنیم که برخورد تبلیغاتى و سیاسىِ امروز امریکا و غرب با جمهورى اسلامى ایران - که لحن آن تند و همراه با پرخاشگرى است - نشانه‌ى قدرت دشمن نیست؛ نشانه‌ى ناتوانى دشمن از برخورد با شجره‌ى طیبه‌یى است که ریشه دوانده و تنه برافراشته و شاخ و برگ پیدا کرده است. علت اساسى هم این است که در دنیاى مادى و در نظام بین‌المللىِ مبتنى بر بى‌خدایى و ماده‌گرایى، اگر یک واحدِ خدایى و متکى بر مبانى توحیدى حضور پیدا کرد، اینها با هم ناهمخوانى خواهند داشت؛ این چیز قهرى و طبیعى است؛ مثل این است که با مهندسى و سلیقه‌ى خاصى منطقه‌یى را خطکشى کنند، ولى کسى که مثلاً سوار تراکتورى است و این خطکشى را قبول ندارد و دارد در جایى دیگر به آن شکلى که صحیح مى‌داند، حرکت مى‌کند، خطکشى‌هاى اینها را به هم بزند و محاسبات اینها را به هم بریزد. (1383/12/27)
    فیش شماره 5:
    این چهار رکن اساسى انقلاب به برکت اسلام و زیر پرچم اسلام بوده است. اگر اسلام نبود، استقلال و آزادى و خودباورى و پیشرفت به دست نمى‌آمد؛ اینها را اسلام به ما داد؛ اینها موهبت اسلام است. یک عدّه با نام اسلام، یک عدّه با احکام اسلام، یک عدّه با روح اسلام مخالفت مى‌کنند؛ اینها نمى‌فهمند چه ضربه‌اى به کشور و آینده‌ى کشورشان مى‌زنند. «یکى بر سر شاخ و بُن مى‌بُرید». اینها مى‌خواهند بُنِ حرکت ملت ایران را ببُرند. البته خوشبختانه قدرت این شجره‌ى طیّبه و استقامتِ آن بیش از این حرفهاست. على‌اىّ‌حال، عدّه‌اى زخم مى‌زنند؛ اما اشتباه مى‌کنند. (1382/11/24)
    فیش شماره 6:
    اگر بخواهیم در بین دولتهاى دنیا، مستکبر را پیدا کنیم، دچار مشکل نمى‌شویم. یعنى دولت امریکا - که امام به او لقب شیطان بزرگ دادند - در مقابل نداى حق طلبانه‌ى ملت ایران، مستکبر بود. استکبارى که در زمان ما شکل گرفت، استکبار امریکایى بود. قبل از انقلاب هم، این طور بود. در دوران انقلاب و تا امروز هم همین‌طور است.
    این سه حادثه‌اى که روز سیزده‌ى آبان، نمایشگر و یادآور آن حوادث است، در همین ارتباط است. قبل از انقلاب، امام با وسوسه و دخالت امریکاییها در کشور و با مسأله‌ى کاپیتولاسیون مخالفت کردند. به‌خاطر این مبارزه، امام را در روز سیزده‌ى آبان، تبعید کردند. استکبار، یعنى این. به خیال خودشان، حرف حق را در گلوى گوینده‌ى حق شکستند. البته این صدا نشکست و بحمداللَّه شجره‌ى طیّبه‌اى شد. (1375/08/09)
    فیش شماره 7:
    این انقلاب، حجت را بر همه‌ى مسلمانان جهان تمام کرد. این انقلاب و شجره‌ى طیبه‌ى جمهورى اسلامى در این سرزمین، نشان داد که اقتدار و هیمنه و خشونت خداوندان زر و زور نمى‌تواند بر اراده‌ى قاهر ملتهاى برخوردار از آگاهى و صبر و خلوص و فداکارى غلبه کند و در مبارزه‌ى ناگزیر میان حرکت اسلامى و دشمنان ثروتمند و مسلح اسلام، پیروزى با اسلام است. البته با رعایت آن شروط، از هیچ‌کس این عذر پذیرفته نیست که از ترس خشونت و قدرت دشمن، از دفاع از اسلام و تلاش براى حاکمیت اسلام دست بکشد. (1370/11/15)
    فیش شماره 8:
    ما در آن سالهاى حاکمیت طاغوت دیده بودیم که وقتى شاه به مشهد مى‌آمد، کسى به استقبالش نمى‌رفت؛ و چون مى‌خواستند به مسیرى که او عبور مى‌کرد و درخت و گلکارى هم نداشت، سر و صورتى بدهند، من دیده بودم که شهرداران بى‌عُرضه و استاندارانِ بخوربخورِ آن‌چنانى در آن سالها، درخت سبز مى‌آوردند و روى همین خاکهاى اطراف آن خیابانى که مسیر او بود، آن را مى‌کاشتند! اگر بد مى‌آوردند و او آمدنش چهار روز عقب مى‌افتاد، همه‌ى درختها خشک شده بود.
    قرآن مى‌فرماید: «و مثل کلمة خبیثة کشجرة خبیثة اجتثّت من فوق الارض ما لها من قرار»؛ کلمه‌ى خبیثه، مانند درخت خبیثه است که روى زمین مى‌روید و ریشه ندارد؛ اما «مثلا کلمة طیّبة کشجرة طیّبة اصلها ثابت و فرعها فى السّماء. تؤتى اکلها کلّ حین بأذن ربّها». درخت طیبه، همیشه دارد میوه مى‌دهد؛ بهار و تابستان و پاییز و زمستان هم نمى‌شناسد؛ این برگها و شاخه‌ها دایم در حال شکوفه کردن و میوه دادن است. وقتى ما دیدیم که نظام، نظام ریشه‌دارى است و دارد میوه مى‌دهد، پس کلمه‌ى طیبه است؛ زوال‌پذیر نیست. اما اگر خود ماها بیاییم بلایى سر درخت بیاوریم؛ فرضاً مثل بعضى از حیوانات، برگهاى درخت را کَلَف بزنیم؛ یا بر تنه‌ى درخت با تبر و اره ضربه بزنیم - نه این‌که نشود نابود کرد - درخت خواهد خشکید. دست گناهکار انسان مى‌تواند همین شجره‌ى طیبه را هم خشک بکند. اگر ما بد عمل کنیم، همین شجره‌ى طیبه و این کار الهى و بافت الهى و رزق الهى را مى‌شود خرابش کرد. قدرت ویرانگرى انسان، از این حرفها بیشتر است. همچنان که قدرت سازندگى انسان نهایت ندارد، قدرت ویرانگریش هم نهایت ندارد.
    این درخت، به طور طبیعى سرپاست؛ امروز دنیا این را فهمیده است. نظام جمهورى اسلامى، نظامى که حالا صبر کنیم تا فلان حادثه اتفاق بیفتد، پس برگهایش بپژمرد، نیست. یک روز مى‌گفتند بلکه بتوانیم با جنگ این نظام را از بین ببریم، یک روز مى‌گفتند بلکه بتوانیم با رحلت امام بزرگوار نظام را تغییر شکل بدهیم، یک روز مى‌گفتند بلکه بتوانیم با ایجاد اختلافات داخلى نظام را نابود بکنیم؛ اما فهمیدند که دیگر کارى نمى‌شود کرد؛ این نظام را به عنوان یک واقعیت باید پذیرفت؛ البته توطئه‌ى درازمدت هم دارند مى‌کنند. پس، این مسأله در دنیا تمام شده است؛ یعنى فهمانده شده است که این نظام، یک واقعیت است. آنهایى که دشمن ما هستند، عاقلترها و واقع‌بین‌ترهاشان باید این را تحمل و قبول کنند؛ چه بخواهند، چه نخواهند؛ چشمشان چهار تا، دندشان هم نرم، باید قبولش بکند؛ چاره‌یى هم ندارند. آنهایى که بى‌تفاوتند، نه؛ آنهایى که دوستند، خوشحالند. (1370/10/12)
    فیش شماره 9:
    برادران و خواهران عزیز در سرتاسر کشور! اى کسانى که امروز به یاد امام و معلم و مرشد بزرگوارتان، در همه جاى کشور گرد آمدید؛ مخصوصاً این اجتماع عظیم مردمى بر گرد مرقد این بزرگوار! بدانید که بر امریکا، بر اسرائیل و دشمنان کوچک و بزرگ خودتان پیروز خواهید شد. بدانید که قدرتهاى استکبارى، قادر نخواهند بود این شجره‌ى طیبه را قلع و قمع کنند. این درخت مبارک نظام اسلامى، ریشه دوانده و مستحکم شده است. ایمان و تلاش و توکل شما مردم، آن را به برگ و بار آورده است و معنویت این بزرگوار، از اولِ کار تا امروز و تا همیشه، پشتیبان این حرکت عظیم خواهد بود. (1369/03/14)
    فیش شماره 10:
    راز بزرگ در اعتلاى امروزین اسلام و بیدارى عمومى مسلمین، این بود که در کانون این حرکت - یعنى ایران اسلامى - مولود مبارک انقلاب بار دیگر از شجره‌ى طیبه‌ى اسلام به وجود آمد و محصول آن - یعنى جمهورى اسلامى - با بنیه‌ى مستحکمى که از ایمان اسلامى رهبر و ملت یافته بود، در راه و جهت درست پایدار ماند و وسوسه‌ى شیطانها و تیغ خشم و کین آنان بر او کارگر نشد و با مظلومیتى قدرتمندانه و سرافراز، چهره‌ى منوّر خود را در برابر چشم جهانیان قرارداد و با وجود و بقا و استقامت و صلابت خود، مبلّغ اسلام شد. (1369/03/10)
    فیش شماره 11:
    آن مجموعه‌یى که این حوزه را پذیرایى کردند و به آن کمک نمودند و آن را در خانه‌ى خود پذیرفتند و طلاب را مانند فرزندان و برادران خویش، در میان خود گرفتند و وقتى نهضت شروع شد، به سربازان اولیه‌ى این نهضت - یعنى طلاب قم - پناه دادند و هنگامى که بنا شد نهضت اوج بگیرد، اولین قربانیها را در این راه فدا کردند، مردم قم بودند. این را در تاریخ کشور و انقلابمان نباید و نمى‌توان فراموش کرد. این، نه براى آن است که چون با قُمیها طرفیم و با آنها حرف مى‌زنیم، مى‌گوییم. این، حقیقتِ با ارزش و مقدسى است که باید به عنوان یک خط روشن، در انقلاب بماند و در تاریخ انقلاب تدوین شود.
    و اما درسى که از این حقیقت باید بگیریم، این است که مردم قم همچنان که از روز اول، این شجره‌ى طیّبه را در خود پذیرفتند و به آن کمک کردند و از آن حراست و دفاع نمودند و وقتى لازم شد و نوبت آن پیش آمد، اولین قدم را در راه جهاد بزرگ اسلامى برداشتند و همچنان که بعد از پیروزى انقلاب - چه در جنگ و چه در میدان سیاسى و چه در تمام جریانات دیگر - همواره در صفوف مقدم قرار داشتند، در آینده هم همین موقعیت را براى خود حفظ کنند. (1368/10/19)
    فیش شماره 12:
    امروز این حادثه، پشتوانه‌ى یک نهضت است. اگر امروز به ما بگویند ریشه‌ى این نهضتى که به وجود آورده‌اید، کجاست؟ ما مى‌گوییم: ریشه‌اش پیامبر و امیرالمؤمنین و امام حسین(علیهم‌السّلام) است. امام حسین کیست؟ کسى است که این حادثه را به وجود آورده و در تاریخ از او نقل شده است. پس این حادثه، پشتوانه‌ى این نهضت است. اگر ما ندانسته و بى‌توجه و از روى سهل‌انگارى، حادثه را با چیزهایى که جزو آن نیست، مشوب کردیم، به آن حادثه و نیز به انقلابى که ناشى از آن حادثه است، خدمت نکرده‌ایم.
    شاید بتوان گفت که امسال در مجالس و محافل ماه محرّم، آقایان حتّى از سالهاى قبل، وظایف بیشترى دارند. ما امسال، مصیبت امام بزرگوارمان را هم که هنوز داغ آن تازه است، داریم. نباید دستگاه تبلیغى اسلامى کشور بگذارد که یاد امام(ره) - حتّى اندکى - کهنه بشود؛ که البته کهنه هم نخواهد شد. امام، با شخصیت و عظمت خود و با خصوصیاتى که در او بود و بعد از معصومین(ع) در هیچ کس جز او ندیده‌ایم و نشنیده‌ایم، پایه‌ى اصلى و ریشه‌ى این شجره‌ى طیبه است. این ریشه، باید همیشه محکم و زنده و تازه بماند. یاد امام را با ابعاد حقیقى شخصیت و بیان افکار و بخشهایى از وصیت‌نامه و محکمات و مسلّماتِ فرمایشها و جهتگیریهاى او، زنده کنیم و زنده بداریم. (1368/05/11 )
    فیش شماره 13:
    درباره‌ى شخصیت حضرت امام(ره) واقعاً نمى‌شود حرف زد. اما این نکته را مى‌خواهم بگویم که اگر نظام جمهورى اسلامى و این انقلاب بزرگ و جهانى را، و رستاخیز عظیمى که در دنیا به وجود آمده، و رستاخیز عظیمترى که در درون انسانها پدید آمده، و این تحولى که مسها را طلا کرده است، کلمه‌ى طیبه و شجره‌ى طیبه بدانیم - که هست - ریشه‌ى این شجره‌ى طیبه، همین‌شخصیت عظیمى است که همه چیز از او رویید. او بود که این درخت مبارک را رویاند. او همه چیز بود، و اگر نبود، ما هیچ چیز نداشتیم. (1368/04/28 )
    فیش شماره 14:
    وقاحت و گستاخى و عمل مذبوحانه‌ى آنها نشاندهنده‌ى این است که اسلام پایه‌هاى کفر و استکبار جهانى را لرزانده است و سران این کشورها از اسلامى که پرچم آن امروز در دست جمهورى اسلامى و ملت ایران است، احساس خطر مى‌کنند. بنابراین، پیام غیرمستقیم خصومتهاى دشمن عبارت از قدرت جمهورى اسلامى است.
    دایماً در طول ده سال گذشته تبلیغات مى‌کردند که جمهورى اسلامى متزلزل و رو به زوال است؛ اما درحقیقت، عمل آنها نشان داد که نظام ما کلمه و شجره‌ى طیبه‌یى است که «اصلها ثابت و فرعها فى السّماء تؤتى اکلها کلّ حین باذن ربّها». امام بزرگوار با آن قلب نورانى و ذهن روشن، مکرراً این قدرت را به دنیا اثبات کرد و یک بار دیگر در هنگام ارتحال ملکوتى آن زاده‌ى پیامبران و دنباله‌رو انبیاى الهى، اصالت و استحکام آن روشن و واضح شد. (1368/04/11 )
    فیش شماره 15:
    درصدد باشید با تمام وجود، از انقلاب و نظام مقدس جمهورى اسلامى و اسلام عزیز دفاع کنید. نظام جمهورى اسلامى، به برکت همین دفاع مخلصانه و با قدرت مردم، روزبه‌روز ریشه‌دارتر شده است. اگرچه امروز دشمنان ما از توطئه و کید و مکر دست برنمى‌دارند، اما احساس مى‌کنند که روزبه‌روز توطئه‌هاى آنها کم‌رنگ‌تر و بى‌اثرتر مى‌شود.
    در گذشته، توطئه‌ى آنها علیه جمهورى اسلامى، هم آسانتر و هم مؤثرتر بود؛ اما امروز دشمنان جهانى اسلام و مسلمین حس مى‌کنند که توطئه علیه این نظام، هم مشکلتر و هم بى‌اثرتر است؛ چون این درخت تناور و شجره‌ى طیبه، تا اعماق زمین ریشه دوانده است. (1368/04/04)

     



    روح الله تولایی ::: شنبه 89/11/30::: ساعت 5:3 عصر
    نظرات شما:
    موضوع:

    >> به پایگاه مجموعه رهنمود های موضوع بندی شده امام خامنه ای (مدظله العالی) بسیار خوش آمدید. خواهشمند است پیشنهادات و انتقادات سازنده و ارزشمند خود را برای ما به ایمیل زیر ارسال فرمایید: ruhollah1363@gmail.com

    > رهنمود های امام خامنه ای<<

    >>اشتراک در خبرنامه سایت<<
     


    >> درباره نویسنده سایت<<
    شجره طیبه انقلاب اسلامی - رهنمودهای امام خامنه ای
    روح الله تولایی
    رهسپاریم با ولایت تا شهادت


    >>محاسبه اوقات شرعی ایران <<

    >>لینک های دوستان<<
    >>سرویس پشتیبانی سایت<<