سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدایا! . . . در دیده ام نور و در دینم بینش بنه . [امام صادق علیه السلام]
دانشجو از نگاه امام خامنه ای - رهنمودهای امام خامنه ای
  • پست الکترونیک
  • درباره نویسنده پایگاه
  •  RSS 
  • موضوع بندی رهنمودهای امام خامنه ای
  • صفحه اصلی
  •  امروز خودتان را بسازید – دانشگاهها را بسازید – محیط دانشگاه را محیط انقلابی و اسلامی کنید... در محیط دانشگاه، جوانان انقلابی و مسلمان باید مانند یک دست، یک تن، با یک فکر، فکر اسلام و انقلاب حرکت کنند... از هر چیزی که مخلّ به این یگانگی در راه خدا و در راه انقلاب باشد پرهیز کنید. تا بتوانید دانشگاهی را بسازید که فردای ایران را تأمین کند، جمهوری اسلامی را در مقابل دشمنان و بدخواهان و ملت ایران را در مقابل دوستان و امیدواران عالم روسفید کند.

     

     ویژگی های حرکت دانشجویی از قبل از انقلاب تا اوان انقلاب و از این جا به بعد را عرض می کنم خصوصیات این حرکت عبارت است از:
    1- آرمان گرایی در مقابل مصلحت گرایی؛ عشق به آرمان‌ها و مجذوب آرمان ها شدن... .
    2- صدق و صفا و خلوص ...
    3- آزادی و رهایی از وابستگی های گوناگون حزبی و سیاسی و نژادی و امثال اینها
    4- مبتنی بر اشخاص نبودن (متعلق به فضا و مجموعه حاضر)
    5- حساسیت منفی داشتن در مقابل مظاهری که از نظر فطرت انسانی زشت است مثل ظلم و تبعیض و بی عدالتی و دفع این مسایل... .
    6- بر این حرکت احساسات حکومت نمی کند، بلکه ضمن اینکه احساسات هست، منطق و تفکر و بینش و تحصیل و میل به فهمیدن و تدقیق هم در آن وجود دارد... .

    1/9/78

    ..........................................................................

    عشق و علاقه من به دانشجو، بخش عمده اش ناشی از صفا و صداقت دانشجوست.

    بنده یک وقت عرض کردم دانشگاهها باید سیاسی باشند و دانشجو باید سیاسی باشد. معنای حرف آن است که دانشجو باید قدرت تحلیل سیاسی داشته باشد تا جبهه بندی های دنیا را بشناسند تا بفهمد امروز دشمن کجاست و از کجا و با چه ابزاری حمله می کند. این برای شما لازم است. اگر شما تلاش سیاسی، کار سیاسی، مطالعه سیاسی و مباحثه سیاسی نداشته باشید، این توانایی را پیدا نمی کنید. البته توجه داشته باشید که دشمن از همین امر استفاده نکند. دشمن با کمال هوشیاری ایستاده است. امیرالمؤمنین علیه الصلاه و السلام فرمود «و من نام لم ینم عنه» مراقب باشید که اگر شما غفلت می کنید دشمن از شما غفلت نمی کند. دشمن با کمال هوشیاری مراقب است.

     دیدار با دانش آموزان و دانشجویان 10/8/74

    ..............................................................................

    من برای دانشجوی موفق سه شاخص دارم ... باید خوب درس بخواند - به اخلاق و تهذیب نفس بپردازد – ورزش هم بکند.

    ...................................................................

    شما دانشجویان و دانش‏آموزان - چه پسرها و چه دخترها- وظایف سنگینى بر دوش دارید. غیر از وظیفه‏ى درس خواندن که وظیفه‏ى دانشجویى و دانش آموزى است، وظیفه‏ى انقلابى بر دوش دارید، وظیفه‏ى اسلامى و دینى بر دوش دارید - چه در محیط دانشگاهها، چه در محیط مدارس.
    این مبارزه، مبارزه‏ى امروز و یک روز و دوروز و یک سال و دوسال نیست، مبارزه‏ى نسلهاست. آن نسلى که از مبدأ انقلاب - از آغاز انقلاب - فاصله گرفته است، اگر بخواهد ایران را به عزت برساند و بسازد و عظمت ببخشد و الگوى زنده‏یى در مقابل ملتهاى دیگر قرار بدهد و بینى استکبار را به خاک بمالد، باید یک نسل انقلابى و اسلامى و متدین باشد؛ و او شما هستید. امروز دانشجویید، امروز دانش‏آموزید، فردا شما گردانندگان چرخهاى این کشورید. امروز خودتان را بسازید، دانشگاهها را بسازید، محیط دانشگاه را محیط انقلابى و اسلامى کنید، محیط دبیرستانها را هم همین‏طور.

    .................................................................................

    من معتقدم بین گروههاى دانشجویى، با هر سلیقه‏یى که هستند، باید روابط حسنه برقرار باشد. شما نگاه کنید، کشورهاى دنیا، گروههاى مختلف اجتماعى و سیاسى در عالم، با وجود اختلافات فراوانشان، دور یک میز مى‏نشیند، حرف مى‏زنند، مذاکره مى‏کنند؛ بالاخره به جایى هم مى‏رسند. معنا ندارد که در محیط دانشگاه اسلامى، افرادى که به اصول واحدى معتقدند، اسلام را قبول دارند، امام را قبول دارند، انقلاب را قبول دارند، ارزشها را قبول دارند، اما سلایق مختلفى هم دارند، اینها با همدیگر کنار نیایند؛ من نمى‏توانم این را بفهمم و قبول بکنم.



    روح الله تولایی ::: دوشنبه 84/12/22::: ساعت 11:49 صبح
    نظرات شما:
    موضوع:

    >> به پایگاه مجموعه رهنمود های موضوع بندی شده امام خامنه ای (مدظله العالی) بسیار خوش آمدید. خواهشمند است پیشنهادات و انتقادات سازنده و ارزشمند خود را برای ما به ایمیل زیر ارسال فرمایید: ruhollah1363@gmail.com

    > رهنمود های امام خامنه ای<<

    >>اشتراک در خبرنامه سایت<<
     


    >> درباره نویسنده سایت<<
    دانشجو از نگاه امام خامنه ای - رهنمودهای امام خامنه ای
    روح الله تولایی
    رهسپاریم با ولایت تا شهادت


    >>محاسبه اوقات شرعی ایران <<

    >>لینک های دوستان<<
    >>سرویس پشتیبانی سایت<<