سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بنیاد اسلام، دوستی من و دوستی اهل بیتم است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
مبعث رسول اعظم صلوات الله علیه و آله - رهنمودهای امام خامنه ای
  • پست الکترونیک
  • درباره نویسنده پایگاه
  •  RSS 
  • موضوع بندی رهنمودهای امام خامنه ای
  • صفحه اصلی
  • روز «بعثت»، تحقیقاً بزرگترین روز در تاریخ بشریّت است. روز ولادتِ برجسته ترین و شریف‌ترین مفاهیم و ارزشهاست. بعثت نبىّ‏اکرم علیه‏الصّلاةوالسّلام، یک حرکت عملى بود تا بشر را از یک سو به سرمنزل کمال فردى، روحى و معنوى، و از سوى دیگر به تعالى زندگى اجتماعى و اصلاح وضع جوامع برساند. مسئله این است که در بعثت پیغمبر، آنچه به مردم هدیه شد، فقط تعدادى مفاهیم خشک و ارائه طریقى که رهروى در آن نیست و کسى زمام امور مردم را در آن راه در دست ندارد، نبود. از لحظه اوّل، این بعثت در وجود خودِ آن بزرگوار و سپس در روح و جان و در عمل مؤمنین به این پیام، تحقّق یافت و جاهلیّت، از لحظه اوّل، از این پیام ضربه خورد و با آن مقابله کرد. این، خصوصیت بعثت انبیاست.
    این، مخصوص نبوّت خاتم هم نیست. انبیا حرکت مى‏کنند و آنچه را که در مقام تعلیم به انسانها هدیه مى‏کنند، در عمل هم نشان مى‏دهند. خودشان اوّلین کسانى هستند که این راه را طى مى‏کنند. ....

    پیام مبعث را مى‏شود در قرآن، در بخشهاى برجسته‏اى جستجو کرد. من دو قسمت از این پیام عظیم را اشاره مى‏کنم که ببینید چقدر براى ما مسلمانان مهم است و چطور در مقابل ما برنامه و راه قرار مى‏دهد:
    یکى این پیام است که در آیاتى از قرآن، به آن اشاره شده است؛ از جمله این آیه که مى‏فرماید: «بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم. کتابٌ انزلناه الیک لتخرج النّاس من الظلمات الى‏النور» (ابراهیم: 2) پیام خروج از ظلمت و ورود به نور.
    نور و ظلمت، چیزى نیست که براى انسان در بخشهاى مختلف، قابل اشتباه باشد. اسلام و پیام بعثت، انسانها را از ظلمات جهل، ظلمات عادات زشت، خُلقیّات بد، فتنه‏هاى میان افراد بشر، خرافاتى که بر ذهنهاى انسانها حاکم مى‏شود، پنجه مى‏اندازد و آنها را از راه مستقیم منحرف مى‏کند، ظلمات ظلم و طغیان - اینها همه ظلمات است - خارج مى‏کند و به نورى که مقابل آن است، هدایت و دلالت مى‏کند.
    در آیات متعدّدى از قرآن، این مضمون تکرار شده است؛ یعنى یک تحوّل در زندگى انسان، از لحاظ اجتماعى، از لحاظ هدف گیرى و از لحاظ فردى؛ از همه جهت.
    یک نقطه‏ى برجسته دیگر، مسئله‌ی اخلاقیّات و تزکیه نفوس است که آن هم در آیاتى از قرآن مورد تأکید قرار گرفته است و در حدیث نبوى معروف بین همه فِرَق اسلامى هم هست که «بُعِثتُ لِاُتَممّ مکارم الاخلاق» (مرآة العقول، ج 7، ص 347).



    روح الله تولایی ::: سه شنبه 85/5/31::: ساعت 11:0 صبح
    نظرات شما:
    موضوع: رهبری جهان اسلام، ترانه

    >> به پایگاه مجموعه رهنمود های موضوع بندی شده امام خامنه ای (مدظله العالی) بسیار خوش آمدید. خواهشمند است پیشنهادات و انتقادات سازنده و ارزشمند خود را برای ما به ایمیل زیر ارسال فرمایید: ruhollah1363@gmail.com

    > رهنمود های امام خامنه ای<<

    >>اشتراک در خبرنامه سایت<<
     


    >> درباره نویسنده سایت<<
    مبعث رسول اعظم صلوات الله علیه و آله - رهنمودهای امام خامنه ای
    روح الله تولایی
    رهسپاریم با ولایت تا شهادت


    >>محاسبه اوقات شرعی ایران <<

    >>لینک های دوستان<<
    >>سرویس پشتیبانی سایت<<